Menu

Tvorac stranice za praćenje Bajsa za MS: Iz Grada Zagreba su brzo reagirali, postoji potencijal za suradnju

ZAGREB - Dok se Zagreb guši u prometnim gužvama, vladajući u metropoli pokrenuli su projekt ‘Bajs‘, ne bi li rasteretili gradske ulice i povećali korištenje bicikla. Prije nepuna dva mjeseca, programer Daniel Mošmondor iz ljubavi prema struci i biciklizmu odlučio je kreirati stranicu bajs.inormacija.hr na kojoj možemo vidjeti pregršt zanimljivih podataka: "Koristim javno dostupne podatke, a dolaskom proljeća bajseve će pojesti popularnost." Otkrio nam je i da su mu se javili iz Grada Zagreba te da je potencijalna suradnja moguća. Razgovor je vodio Sven Tubak.

​Ovog ljeta zagrebačka gradska vlast pokrenula je projekt "Bajs". Riječ je o biciklima koji su građanima na raspolaganju na dvjestotinjak lokacija diljem metropole. U svega nekoliko klikova mogu unajmiti bicikl, voziti se, a potom ga ostaviti na jednoj od stanica. Plan je barem djelomično rasteretiti grad koji se guši u prometu. Programer Daniel Mošmondor u Intervjuu Media servisa kreirao je platformu bajs.informacija.hr na kojoj su građanima dostupni brojni dodatni podaci i zanimljivosti vezani uz sustav Bajs:

"Ideja je došla tako što me zanimaju podaci, a uz to sam strastveni biciklist. Kad se to dvoje spoji sam zaključio da bi bilo korisno napraviti nešto što će prikazati zaista kako taj sustav funkcionira. To je zapravo osnovna ideja iza toga."

U svemu je igrom prilika, ulogu igrala i ozljeda koljena:

"Htio sam je sanirati ove godine i prije toga sam naravno trenirao i vozio po Jarunu u svoje krugove normalno i vidio sam ljude na Bajsu pa sam ih pitao: ‘Dobro, zašto se vozite na tome?‘ Jedan od najboljih odgovora koje sam dobio je da je bolje i jeftinije od kave. Tako sam ja došao uopće u dodir s time. Nakon operacije - trebalo je razgibavati koljeno. Izvlačenje bicikla iz garaže, montiranje cijele opreme je bilo potpuno nemislivo, a Bajs je bio pri ruci."

"Jer ako ne ide, ostavit ću ga nakon kilometar-dva na idućoj stanici," dodaje. Na njegovoj stranici u svakom trenutku možemo vidjeti koliko je raspoloživih bajseva, koja je najprometnija ruta, jesu li neke stanice prazne i brojne druge podatke. Upitali smo ga - otkud vuče te podatke?

"Sustav koji upravlja tim biciklima, to je firma next bike ima te podatke javne i ona je obvezana imati te podatke javne i oni su dostupni svima, ne samo za Zagreb nego i za bilo koji grad koji oni pokrivaju. Dakle, ja te podatke koji su javni koristim, pamtim, proračunavam i iz njih vadim te podatke."

Poslom programera bavi se godina, a da bi ovaj projekt ‘postavio na noge‘ trebalo mu je svega dva tjedna. Podaci su zaista interesantni - iz njih se može iščitati da je u posljednjih 50 dana dnevno bilo od 2100 do 2750 vožnji, a prosjek trajanja je 40-50 minuta.

"Ne samo da su dobri podaci za znati nego su dobri podaci ako uzmemo u obzir da je jesen-zima, da je vrijeme vani zaista loše. Ja mislim da kad dođe proljeće da će taj sustav ostati bez bicikala, da će ga pojesti popularnost."

Na stranici možemo vidjeti i ekološki utjecaj bajseva. Tako je u zadnjih 7 dana kroz bicikliranje građana ušteđeno preko 7 tisuća kilograma CO₂, dok je potrošeno preko 900 tisuća kalorija. U proteklom tjednu prijeđeno je preko 30 tisuća kilometara.

"To je vrlo konzervativna procjena zbog toga jer mi ne znamo koliko su se ljudi vozili. Primjerice, ono što ja vidim iz podataka je da je bicikl iznajmljen pored Jaruna i vraćen na istu stanicu pored Jaruna. U tom slučaju ta vožnja se računa kao nula kilometara, a obično je netko uzeo bicikl da napravi krug ili dva po Jarunu. Ja to ne mogu znati."

Na stranici su i kategorije zlatnih ruta, top 3 maratonca, najprometnija čvorišta kao i intenzitet prometa.

"Ta stranica će se sigurno dodatno nadograđivati. Najtraženija stvar koju su korisnici tražili, jer sam im ostavio priliku da ostave svoj feedback, je bila da bi htjeli vidjeti heat mape gdje se ljudi najviše voze. Nažalost, to im ne mogu točno dati jer rute vožnje nemam, ali smislit ću nešto ekvivalentno i zanimljivo. Druga stvar koja im je bila potrebna je nekakva prilagodba da napravim stranicu koja reagira na njih. Znači, da oni znaju za svoje potrebe koje stanice im rade dobro, koje ne i tako dalje."

Odmah po objavi ove stranice, kontaktirali su ga iz Grada Zagreba:

"Vrlo brzo su reagirali. Imali smo sastanak čisto da se upoznamo, da oni meni kažu što planiraju s time, da vide koji su moji planovi i da, mislim da postoji potencijal za suradnju."

Ima li ambiciju ovakav sustav praćenja podataka primijeniti i u nekom drugom području?

"Imam ideju da bi se moglo, ali ne znam koji bi to sustavi bili. Prvo mi je palo na pamet gledat ZET-ove autobuse i tramvaje. Međutim, oni već imaju nekakve podatke. Uglavnom, bavit ću se prvo ovime da idem u to koliko god se može. Možda bi nekakva fuzija podataka ovoga i nečega drugog mogla napraviti dobru sliku. Puno ljudi me pitalo da stavim unutra vremenske prognoze. Znači, da se brojke koreliraju brojke s korištenjem Bajsa i time kakvo je vrijeme bilo."

Cijeli razgovor možete poslušati na Youtube kanalu Media servisa.

nazad na vrh