Menu

AER za transparentno političko oglašavanje: ‘Za sve moraju vrijediti ista pravila’

ZAGREB - Oglašavanje političkih stranaka, koalicija i nezavisnih zastupnika na radiju i ostalim platformama za emitiranje striktno je regulirano na nacionalnim razinama, što nije slučaj s online platformama koje imaju značajnu ulogu u životima Europljana, upozoravaju iz Udruženja europskih radija (AER).
Europska komisija u prosincu je predstavila svoj Akcijski plan za europsku demokraciju kojim bi ojačala položaj građana i ulogu demokracije u cijeloj Europskoj uniji. Njime se utvrđuju mjere za promicanje slobodnih i poštenih izbora, veću slobodu medija i suzbijanje dezinformacija. Između ostalog, ima za cilj utvrditi pravnu regulaciju političkog oglašavanja koje će se odnositi na sponzore plaćenog sadržaja, proizvodne i marketinške kanale, uključujući internetske platforme, oglašivače i s njima povezana konzultantska društva te definirati njihove odgovornosti. AER je u javnoj raspravi podržao nastojanja Europske komisije da se ova tema stavi na dnevni red, s naglaskom na sponzorirani politički sadržaj i političke kampanje u online okruženju.

‘Izostanak čvrstog pravnog okvira razlog je za zabrinutost u pogledu zaštite temeljnih prava ljudi i potkopava ideju poštene konkurencije. Treba uzeti u obzir sve potencijalne negativne učinke takvog online oglašavanja na izborni proces i demokratsku raspravu, s obzirom da je to područje potpuno pravno neregulirano. Online oglašavanje političkih stranaka, koalicija i nezavisnih zastupnika može biti izvor manipulacija i dezinformacija, a problem dodatno mogu potencirati tehnike mikro targetiranja publike i prilagodbe posebnih poruka građanima’, upozorava član Izvršnog odbora Udruženja europskih radija i kreativni konzultant AGI-ja Luka Đurić.

I ovaj put naglašava da za sve moraju vrijediti ista pravila.

‘Komercijalni radio strogo je reguliran na nacionalnoj razini i pod nadzorom je neovisnih regulatora kako oglašavanje na radiju ne bi štetilo i dovodilo slušatelje u zabludu. Pritom ne želimo da se u Uniji krene u pravcu prereguliranosti dodavanjem nepotrebnih, dodatnih propisa za komercijalni radio dok se online platforme, unatoč svom velikom utjecaju, ne moraju pridržavati pravila po kojima mi već djelujemo, poput predizborne šutnje.’

Zbog izjednačavanja uvjeta, političko oglašavanje u online svijetu trebalo bi slijediti načelo transparentnosti (npr. jasno označavanje sponzora političkog oglašavanja), uključivati obvezu objavljivanja podataka za europske političke stranke (od aktualne potrošnje na oglase do korištenja usluge ciljanog oglašavanja), a u AER-u očekuju ograničavanje, u skladu s EU zaštitom podataka, i dodatnu regulaciju mikro targetiranja kako bi se osigurala veća transparentnost korištenih tehnika.

nazad na vrh